Počeci ove
molitve sežu u ranu kršćansku praksu recitiranja 150 psalama iz Biblije, ili
svakodnevno, ili tjedno, kao način molitve. Oni koji nisu mogli recitirati
psalme počeli su govoriti 150 molitava, najčešće Očenaša, često koristeći mala
zrnca kako bi brojili molitve.
Do srednjeg
vijeka običaj moljenja Očenaških zrnaca postao je uobičajen u mnogim zemljama
Europe. Krunica je oblik pobožnosti Blaženoj Djevici Mariji. Sastoji se od
razmišljanja i molitava koje su usredotočene na život Kristov, od Njegova
rođenja do uskrsnuća, i Djevice Marije. Razmišljanja se još nazivaju otajstvima,
a dijele se u tri niza: radosna, žalosna i slavna. Molitve Krunice se broje
pomoću niza zrnaca (brojanice). Možemo susresti krunice koje su izrađene poput
vijenca ruža, u kojima boja cvjetova: bijela, crvena i zlatna, daju prepoznati
pojedine nizove otajstava.
Jezgra te
pobožnosti sastoji se u kontinuiranom moljenju pet nizova od po jednog Očenaša
i deset Zdravomarija (ili od petnaest takvih nizova). Kontrola nad brojem
izgovorenih molitava vrši se na ružariju (krunici, čislu, brojanici), tj. na
sistematski nanizanim većim zrncima (za Očenaše) i manjim zrncima (za
Zdravomarije) što su nadjeveni na vrpci ili ulančani na metalnom lančiću, koje
onaj što moli drži u ruci i prebire prstima. U principu prastari način nizanja
napamet znanih molitava, Krunica je u samostanskim sredinama Istoka i Zapada
nadoknađivala količinom ponavljanih istih molitvenih formula u ustima
nepismenog redovnika (brata, laika, profeta) onu količinu svaki dan pročitanih
molitvenih tekstova koje je čitajući molio pismeni redovnik-svećenik. Stoga se
npr. broj od sto pedeset Zdravomarija simbolički poklapa s brojem od sto
pedeset psalama iz psalterija.
Naziv
Ružarij (lat. rosarium) nastao je u srednjem vijeku asocijacijom na oblik
modnog, prigodnog svečanog vijenca od ruža nanizanih na konac što su ga mlada
gospoda i dame u galantnim gotičkim stoljećima stavljala sebi oko glave. Stoga
se u srednjovjekovnoj ikonografiji od konca XV. stoljeća simbol svetog Ružarija
redovito prikazuje vijencem od pedeset bijelih ruža (Zdravomarije), u koji su
interpolirane veće crvene ruže (Očenaši) ili pak medaljoni s pet rana Kristovih
ili s prikazom otajstava sv. Ružarija. Njemački kartuzijanac
Henrik Kalkar (1328-1408) podijelio
je 150 Zdravo Marija na 15 desetki između kojih je umetnuo molitvu Oče naš.
I danas se prilikom moljenja Krunice Očenaš moli prije svake desetice Zdravo Marije, a meditiranje o otajstvima Isusova života i uskrsnuća ostaju temelj ove molitve.
Ipak prvi
prikazi Bogorodice od Svetog Ružarija datiraju iz konca XV. stoljeća. na njima
je uglavnom stojeći (rjeđe sjedeći) lik Bogorodice s Djetetom u naručju, koja
stoji na polumjesecu i iz koje izbijaju zlatne zrake (apokaliptička vizija žene
odjevene u sunce, Otk 12, 1, i koja je okružena vijencem ruža kao mandorlom
(bademak).
U XVI.
stoljeću javlja se nova ikonografija gdje Bogorodica, najčešće sjedeći, dijeli
Ružarij sama (ili ga dijeli Krist na njenom krilu) sv. Dominiku koji kleči ili
drugim svecima dominikanskog reda ili pak vjernicima, a pozadina Bogorodičina
lika optočena je medaljonima u kojima su prikazana otajstva sv. Ružarija.
Prema
tradiciji koju je podržavao i širio red dominikanaca, pobožnost. sv. Ružarija
pokrenuo je utemeljitelj ovoga reda sv. Dominik, u XIII. stoljeću, u vrijeme
borbe protiv heretika albigenza koju je osobito širio
njegov subrat Alan de la Roche. Počevši od XVII. st. pobožnost sv. Ružarija je u rukama dominikanaca. Oni
je usmjeruju, i dosljedno tome, oni djeluju i na ikonografiju ove teme.
Listopadska pobožnost nastala je kao
znak zahvalnost Gospi koja je pomogla kršćanskoj mornarici u bitci kod Lepanta
protiv Osmanlija 1571 godine, a na molitvu je pozvao papa Pio V.
Sistem
moljenja u pobožnosti Krunice (Ružarija) razvijao se stoljećima. U buli iz
godine 1479. papa Siksto IV. već spominje da se umeće Očenaš nakon svakih deset
Zdravomarija, ali još ne spominje da se mole otajstva sv. Ružarija, ni
Vjerovanje, a ni molitva Slava Ocu. Razmišljanje o otajstvima sv. Krunice (za
vrijeme moljenja svake desetice Zdravomarijâ) započinje pojedinačno početkom XV.
stoljeća, a uvodi se u opću praksu početkom XVI. stoljeća, pa se u ikonografiji
sv. Krunice počinju prikazivati otajstva tek od konca XV. stoljeća.
Otajstva se
dijele na četiri grupe ( četvrtu je odredio sveti Ivan Pavao II , 2002 godine )
1. RADOSNA OTAJSTVA:
1. Navještenje,
2. Pohođenje,
3. Rođenje Kristovo,
4. Prikazanje u Hramu,
5. Našašće dvanaestogodišnjeg Krista u
Hramu.
2. ŽALOSNA OTAJSTVA:
1. Molitva na Maslinskoj gori,
2. Bičevanje Kristovo,
3. Krista krune trnovom krunom,
4. Nošenje križa,
5. Raspeće.
3. SLAVNA OTAJSTVA:
1. Uskrsnuće,
2. Uzašašće,
3. Silazak Duha Svetoga,
4. Uznesenje Bogorodice,
5. Krunidba Bogorodice (proslava
Bogorodice na nebu).
- OTAJSTVA SVJETLA
1.Krštenje Isusovo
2.Objava u Kani
3.Navještenje Božjeg kraljevstva
4.Preobraženje Gospodnje
5.Otajstvo Euharistije
Nema komentara:
Objavi komentar