Jedva da je
koja žena tako presudno utjecala na povijest svoje domovine i naroda kao Jeanne
D’Arc (Ivana Arška), jednostavna seoska djevojka, koja sa 17 godina života
stade na čelo francuske vojske te u nevjerojatnom vojnom pohodu oslobodi svoju
domovinu od vlasti tuđinca, a nakon dvije godine, upavši u ruke neprijatelja,
bude osuđena i spaljena na lomači. Kratak život od 1412–1431, ali kako neobičan
i tragičan!
Njezina se tragika
pretvorila ipak u trijumf, jer ju je Crkva g. 1909. proglasila blaženom, a g.
1920. svetom. Jedinstvena ličnost Jeanne D’Arc, u isto vrijeme i čarobna i
zagonetna, zanosila je maštu mnogih umjetnika, mislilaca, pjesnika i pisaca
proze.
Objektivni pristup Djevici Orleanskoj omogucen je tek od g. 1849. kad je znanstvenik Quicherat u pet svezaka objavio sačuvana akta procesa protiv one koja je iz svoje domovine otjerala osvajače Engleze. Njezino je povijesno značenje u tome što je 100-godišnji rat između Francuske i Engleske, kad se njenoj domovini bližila već katastrofa, pretvorila u neočekivanu pobjedu. Stvorila je, dakle, u povijesti svoga naroda jednu prekretnicu. Do toga je rata došlo zato što su engleski kraljevi svojatali pravo na francusko prijestolje.
Otkada je Vilim Osvajač, otisnuvši se iz
Normandije, osvojio Veliku Britaniju i postao njezinim kraljem, Engleska je
držala u svojoj vlasti neke dijelove Francuske. Engleska je god. 1339.
oružjem htjela osvojiti cijelu Francusku. I tako je došlo do rata što trajaše
jedno stoljeće, a izgledalo je kao da uopće nikada više ni neće svršiti. Veliki
dio Francuske potpade pod vlast njezina nadmoćnog neprijatelja. Kroz to su
vrijeme ljudi podivljali, financije se srozale, polja ostajala pusta i neobrađena.
Tim zlima pridružiše se i druga: horde pljackaša su harale i palile, a onda i
cesta pošast kuge. Francuzi su medu sobom bili strašno nesložni i gložili se, a
kralj im je bio samo jedna figura. Karlo VII., slabic, sin suluda čovjeka, nije
bio još ni okrunjen za kralja, a neprijatelji su Englezi stajali vec pred
Orleansom.
Osvojili su ga i pošli dalje. Francuzima je moral strašno opao i
baš u toj očajnoj i bezizlaznoj situaciji stupa na pozornicu Jeanne D"Arc,
Bogom odabrana junakinja, uzor pravog domoljublja, koja ce svoju domovinu
izvesti iz položaja poniženja i vratiti joj otetu čast. Ivana se rodila 6.
siječnja 1412. u Domremyju, pokrajine Lorene. Bila je jedno od petero djece
seljačke obitelji Jakova D"Arca i Izabele Romée. Do trinaeste godine u
njezinu životu nije bilo ništa neobična. Bila je kao i sva druga normalna
seoska djeca. Ako se već tada može govoriti o nekim njezinim vrlinama, onda bi
to bile: pobožnost, ljubav prema siromasima i velika te vedra dobroćudnost prema svakome. U trinaestoj godini života Ivana
postade dionicom nekih viđenja. Ukazaše joj se sv. Mihovil i svete djevice i
mučenice Katarina i Margareta te joj u ime »nebeskog Kralja« objaviše da je
njezina zadaća osloboditi Francusku od Engleza i svečano okruniti kralja.
Trebalo je vremena dok se Ivana uvjeri u svoju misiju. No kad se uvjerila,
onda je ništa više nije moglo zaustaviti. Ona je išla naprijed kao gonjena
nekom nevidljivom silom. Uspjelo joj je god. 1429. o svojoj životnoj zadaci
uvjeriti Roberta de Baudricourta, kapetana Vaucouleursa. Taj joj je dao
pratnju i poslao kralju u Chinon. Nakon 11 dana jahanja stigla je 23. veljače u
taj grad, a dva dana kasnije primio ju je u audienciju sam kralj. On ju je
poslao u Poitiers da je ondje ispitaju teolozi i prelati. Nakon tri tjedna ispitivanja
izrečen je o njoj povoljan sud. Sad je bila sposobna za djelovanje pa je u
kratko vrijeme pokrenula nepokretnoga kralja te na njegov dvor i medu njegove
vojnike unese neki neopisivi žar i želju za oslobođenjem domovine. 30. svibnja
Na čelu francuske vojske krene sama Ivana prema Orléansu te nakon dvije pobjedonosne
bitke oslobodi taj grad i njegovu okolicu. Odatle krenu prema Reimsu te kod
Pataya izvojeva opet jednu pobjedonosnu bitku.
U reimskoj katedrali kralj je
pomazan i okrunjen kao i njegovi prethodnici. Taj događaj do tada razjedinjene
Francuze ujedini oko vladara i svi se gradovi, kuda je prolazio, natjecahu
radosnim klicanjem kralju. Ivana je sada htjela voditi rat sve dok Englezi ne
budu posve otjerani iz Francuske. No kralj, na žalost, pod utjecajem loših
savjetnika poče voditi vlastitu politiku. Nakon neuspjeha kod Pariza, gdje je
Ivana bila ranjena, hrabra djevojka morade prekinuti borbu. Nastavila ju je
tek u proljeće g. 1430., kad je pohitjela u Compicgne, što su ga opsjedali
Burgundani. No, ondje bi zarobljena i doskora predana Englezima. Protiv nje je
pokrenut postupak na kojem je upravo čudesnom
jasnoćom i teološkom točnošću odgovarala na sva postavljena pitanja.
Osudena kao vještica, 30. svibnja 1431. spaljena je na lomači. Dogodilo se
to u gradu Rouenu. »Gledano zemaljski, mučeništvo je Ivane bilo poraz,
nadnaravno gledano, uspon. Ona je u tom udesu na savršen način ispunila zadaću
Kristova učenika: na se je uzela križ i slijedila ga. Kao o Kristu i o njoj se
govorilo da zavodi narod i da je u savezu s Beelzebubom. Kao Krist i ona je čula
najprije kako joj klicu "Hosana!", a onda "Raspni ga!" Kao
Krist i ona je prepatila getsemansku agoniju, od svojih ostavljena i
neprijateljima predana. Kao Krist stajala je pred sucima bez obrane, bila
zlostavljana od vojnika, čas hrabro govorila, čas šutjela. I Ivanini su suci
bili veliki svećenici, pismoznanci i predstavnici okupatora, koji su jedini
imali pravo izreci sud i izvršiti ga. I taj je sud išao za pogubljenjem osudenika,
smatrajući da u ime Božje sudi zbog hule i veleizdajstva, a sve na temelju
lažnih svjedoka. I taj je sud bio voden iz straha da se ne bi zamjerilo cezaru.
Ivana je isto tako kao i Krist pretrpjela zapuštenost i bila poslušna sve do
smrti. I opet su se krvnici pokajnički udarali u prsa. Posmrtnim ostacima bile
su uskraćene počasti. Na Kristov grob navaljen je kamen, a Ivanin je pepeo
prosut u Seinu. Ali je opet i proslava uslijedila poslije poniženja. I tako se
Ivana na jedinstven način potpuno suobličila Kristu, što je prema Pavlu zadaća
svakog kršćanina. Ona je s Kristom trpjela i umrla, da s njime i uskrsne. Još
je u smrti grlila njegov križ, a na usnama imala njegovo ime« (Gisbert Kranz).
To je najdivnija poruka ove neobične svetice. Ta je poruka daleko važnija od
svega drugoga u njezinu životu. Kršćanin se poput Ivane u svemu mora
suobličiti s Kristom kao učenik sa svojim
učiteljem i sluga sa svojim gospodarom.
Sveta
Ivana Orleanska , moli za nas .
Nema komentara:
Objavi komentar