Recimo odmah da nitko nije bezgrješan. I
sam je sveti Petar bio grješnik, ako ni zbog čega drugog, a onda zato što je
triput zatajio Isusa. A kao drugo, papa ne posjeduje nikakve magijske moći. I
jedna i druga pretpostavaka u oštrom su sukobu s osnovnim naukom Crkve. I što
je onda zapravo nepogrešivost ili nezabludivost pape? ,,Kada vršeći
svoju službu učitelja i pastira svih kršćana snagom svog vrhovnog apostolskog
autoriteta definira da neka doktrina koja se tiče vjere i morala treba biti
prihvaćena od cijele Crkve” . Time je jasno da se nepogrešivo
naučavanje “ex cathedra” razlikuje od privatnih i ostalih papinih djelovanja,
čak i ako su učiteljske i pastirske naravi, ako nemaju definitivan i time
nepogrešiv karakter. Iako je ova doktrina bila formalno proglašena tek 1870.
godine, ipak je bila prakticirana od Petrovih dana, to jest od samog početka
Crkve.
Nepogrešivo naučavaju i biskupi, dakako
ako njihov nauk ne proturječi papinom, što napose vrijedi kad je riječ o
proglašavanju doktrine na crkvenim saborima (koncilima), ali nijedan nauk nije
nepogrješiv, makar potjecao i od biskupskog sabora, ukoliko ga ne odobri papa.
Drugim riječima, nepogrešivost je dar koji je Crkvi dan kao cjelini (1 Tim 3,15), a papi i na izričit
način (Mt 16,18-19).
O Honoriju i pitanju monoteletizma mnogo se pisalo i govorilo. U čemu je
papa Honorije I pogriješio ? Honorije je pogriješio utoliko što doktrinu nije
proglasio ex cathedra, nego je dopustio
da se hereza rasplamsa, što će osuditi njegov kasniji nasljednik Leon II.
On je, dakle, bio osuđen zbog zapostavljanja svoje dužnosti (dakle
grijeha), no nipošto ne i zbog krivovjerja ili proglašavanja krive dogme.
U središtu pontifikata pape Honorija koji je vladao od 625. do 638.,
bilo je pitanje monoteletizma, posljednjeg od velikih kristoloških krivovjerja.
Kako bi udovoljio bizantskom caru Herakliju koji je želio jamčiti unutarnji
vjerski mir u svojemu carstvu, carigradski je patrijarh Sergije pokušao pronaći
kompromis između katoličkog pravovjerja prema kojemu su u Isusu Kristu dvije
naravi u samo jednoj osobi i monofizitskog krivovjerja koje je Kristu
pripisivalo samo jednu osobu i samo jednu narav.
Rezultat kompromisa bilo je novo krivovjerje, monoteletizam prema kojemu
je dvostruka narav u Kristu u svojim činima pokretana samo jednim djelovanjem i
jednom voljom. Posrijedi je bio polu-monofizitizam, no istina je ili cjelovita,
ili nije istina, a umjereno krivovjerje ostaje ipak krivovjerjem.
Jeruzalemski patrijarh Sofronije bio je među onima koji su se
najsnažnije umiješali u osudu novoga učenja koje je onemogućavalo Kristovo
čovještvo i vodilo u monofizitizam koji je osudio Kalcedonski sabor (451.
godine).
Ojačan Papinom podrškom, car Heraklije je 638. godine objavio
doktrinarnu formulu nazvanu Echtesis („Izlaganje“) u kojoj je nametao novu teoriju o jedinstvenoj
božanskoj volji kao službenu vjeru. Monoteletizam je tijekom četrdeset godina
trijumfirao u Bizantskom carstvu. U to vrijeme najsnažniji je branitelj vjere
bio Maksim, nazvan Ispovjednik koji je sudjelovao na jednoj sinodi koju je u
Lateranu ( 649.) sazvao papa Martin I. ( 649.-655.) radi osude monoteletizma. I
Papa i Maksim bili su poslani u izgnanstvo. Maksimu, koji je odbio potpisati
monoteletska učenja, odrezan je jezik i desna ruka. Sofronija, Maksima i
Martina danas Crkva časti kao svetce zbog njihovog neslomljivog otpora
monoteletskom krivovjerju.
Katoličku je vjeru konačno obnovio III. carigradski sabor, VI. crkveni
ekumenski sabor koji se okupio 7. studenoga 680. godine uz nazočnost cara
Konstantina IV., i predstavnike novoga pape, Agatona ( 678.-681.). Sabor je
osudio monoteletizam i bacio anatemu na sve one koji su poticali i podupirali
krivovjerje, uključujući u osudu i papu Honorija.
Što se pape Honorija tiče, on nije osuđen kao heretik nego kako je to
objasnio papa Lav II.,“ samo zbog nehaja pri
suzbijanju krivog naučavanja.“
Sad će se mnogi fundamentalisti, u pokušaju da dokažu kako Petar nije
bio nepogrešiv, pozvati na Gal 2,11-14, no time će samo
još jednom pokazati da ne razumiju značenje papine nezabludivosti. Na tome
mjestu, međutim, Pavao (i to s punim pravom) kori Petra zbog nevaljalog
ponašanja, dakle grijeha, ali ga nipošto ne kudi i zbog krivog naučavanja
vjere. Petar, uostalom, nije bio jedini papa koji je bio ukoren zbog lošeg
ponašanja – tako je primjerice i sveta Katarina svojedobno upozoravala na
papino nedolično vladanje. No unatoč tome što se u jednom trenutku ponio kako
ne treba – što je posljedica ljudske slabosti, kojoj je papa podložan kao i svi
ostali smrtnici – baš je sveti Petar (nepogrešivo) proglasio dogmu o
pokrštavanju pogana.
Mora se
međutim primijetiti da je podložnik ako je ugrožena vjera dužan čak i javno
prekoriti svoga pretpostavljenog. Stoga je Pavao Petra, kojemu je bio
podložnik, prekorio u javnosti zbog neposredne opasnosti od sablazni glede
vjere, a Petar je, kako piše Augustin u bilješci o Gal 2,11, "dao primjer
poglavarima kako dogodi li se ikada da skrenu s pravog puta, ne smiju prezreti
ukor svojih podložnika". (Summa theologiae, II-II, 33, 4)
Sveti (
službeno blaženi ) kardinal Newman piše
: "Tijelo biskupstva bijaše nevjerno svojem poslanju, dok tijelo laikata
bijaše vjerno svojem krštenju; jedanput bi Papa, drugi put patrijarhijska,
metropolitanska ili neka druga visoka stolica, ili pak opći koncil, rekli što
nije trebalo reći ili učinili nešto što zamračuje i ugrožava objavljenu istinu,
dok je s druge strane upravo kršćanski puk, pod vodstvom Providnosti, bio
crkvena snaga Atanaziju, Hilariju, Euzebiju Verčelskom i drugim velikim
osamljenim ispovjedaocima, koji bi bez njih bili propali."
Kada je 1870 g. Prvi vatikanski koncil svečano proglasio
dogmu o papinoj nepogrešivosti, bila je vrlo pažljivo konstruirana. Prema formuli
koncila, papinski edikt se smatrao nepogrešivim samo ako:
1-se odnosi na vjeru i moral
2-ne proturječi Svetom pismu ili božanskoj Objavi
3- ima namjeru
obuhvatiti cijelu Crkvu
Kako je Benedikt XVI. objasnio u srpnju 2005. godine: “Papa nije prorok; On je nepogrešiv [samo] u vrlo
rijetkim situacijama.”
Klasičan slučaj se dogodio tijekom papine konferencije za novinare na
povratku u Rim nakon sedmodnevnog putovanja po Latinskoj Americi. Tijekom
65-minutnog sastanka s novinarima, papa je priznao svoju moguću pogrešivost
najmanje sedam puta
Evo što kažu
spisi svetog Roberta Bellarmina ( 1542-1621 ), crkvenog naučitelja, glede
dopuštenog otpora zabludjelu rimskom prvosvećeniku: "Zato kao što bi bilo
zakonito oprijeti se prvosvećeniku ako napada tijelo, zakonito je i oprijeti mu
se ako napada duše ili remeti državni poredak, a pogotovo ako bi nastojao
uništiti Crkvu. Kažem, zakonito je oprijeti mu se, odbijajući činiti što
naređuje i sprečavajući da se provede njegova volja..." (De controversiis
o rimskom prvosvećeniku, 2, 29)
Papa Benedikt
XVI kao vrhunski teolog lijepo objašnjava : "Papa nije apsolutni monarh,
čija bi mišljenja i želje bili zakon. Naprotiv, Papina je služba jamstvo
poslušnosti Kristu i njegovoj Riječi. Stoga Papa ne smije naviještati vlastite
ideje, nego mora stalno obvezivati sebe i Crkvu na poslušnost Božjoj Riječi,
nasuprot svakom pokušaju njezine prilagodbe ili razvodnjavanja te svakom obliku
oportunizma.“
Tužno razdoblje najmlađeg ( i najgoreg ) pape u povijesti Benedikta IX
,koji je vladao u tri navrata ( 1032-1044 ; 1045 i 1047-148 ) , najbolje je
opisao papa Silvestar III. koji govori "da mu
je život bio tako pogan, gnjusan i sramotan, da se on grozi i opisati ga.
Vladao je više kao razbojnik nego prelat".
No i u ovom
slučaju imamo jednu zanimljivost. Papa
Grgur VI ( 1045-1046 ), faktički je postao papa kupujući službu od već
spomenutog Benedikta IX. Za Grgura VI , koji je bio kum Benediktu IX,
suvremenici tvrde da je to uradio zbog sprječavanja daljnjih sablazni na
Petrovoj stolici. Iako je priznao na Sinodi u Sutri , na kojoj je sudjelovao i
car Henrik III, da isplatio poveću sumu novca Benediktu IX, samo zato da ga
makne iz Rima, ipak je i on bio optužen za simoniju i bio je prisiljen dati
odreknuće od službe. Grgur VI umro je u Kolnu 1048 godine. Ipak počast mu je
odao svetac Hildebrand od Sovana, koji
je uzeo Grgur VII , prozvan Veliki i koji je surađivao sa Grgurom VI.
Postavlja se
pitanje je li Grgur VI napravio dobro djelo iako je faktički nekanonski došao
na čelo Crkve ? Najbolji odgovor dao je upravo Hildebrand koji je postao papa i
uzeo ime po njemu , Grgur VII, kasnije prozvan veliki.
Nema komentara:
Objavi komentar