Tradicionalno je u teološkom govoru nastao stav kako se
kod pravila „Izvan Crkve nema spasenja“ radi
o najstarijoj dogmi. Izvorni je iskaz sv. Ciprijana iz Kartage
: ”Extra ecclesiam nulla salus” .Ovo uvjerenje potječe iz prvih
kršćanskih vremena, posebno izoštreno u susretu s kompromiserima u vrijeme teških progona kršćana u Rimskom carstvu.
Ova dogma je potvrđena na IV. lateranskom saboru ,koji je
održan 1215 godine pod predsjedanjem pape Inocenta III, a izvor je konfuzije među katolicima i
nekatolicima podjednako.
Sveti Irenej Lionski kaže :
“Bog je postavio u Crkvi apostole, proroke, učitelje, i svako drugo djelo Duha,
u kojemu nema udjela nitko od onih koji nisu suglasni sa Crkvom, i tko šteti
svom životu zlim umovanjima i još gorim djelima. Gdje je Crkva, tu je Božji
Duh; gdje je Duh Božji, tu je Crkva i sva milost.”
Sveti Augusti kaže :“ Apostol Pavao je kazao: S krivovjercem nakon prvoga i drugog upozorenja
prekini [Tit 3,10]. Ali oni koji zadrže svoje mišljenje, kolikogod krivo i
izopačeno, bez tvrdoglavo zle volje, posebno oni koji nisu stvorili izrazito
drsku zabludu, već su je primili od svojih roditelja koji su bili odvedeni s
pravog puta i odmetnuli se…. one koji marljivo traže istinu i spremni su
ispraviti se kad je pronađu, ne treba svrstavati među krivovjerce.’’
Već je u početku Crkve, Sotona je unosio nemir i sijao laži ,primjerice u
zajednici Galaćana. Usuprot ovoj zajednici povisuje stoga sv. Pavao svoj glas
kao ričući lav jer je vidi u pogibelji i nastoji je prodrmati: „Čudim se da od
Onoga koji vas pozva na milost Kristovu tako brzo prelazite na neko drugo
evanđelje, koje uostalom i ne postoji. Postoje samo neki koji vas zbunjuju i
hoće izokretati evanđelje Kristovo. Ali kad bismo vam mi, ili kad bi vam anđeo
s neba navješćivao neko evanđelje mimo onoga koje vam mi navijestismo, neka je
proklet! Što smo već rekli, to sad i ponavljam: navješćuje li vam tko neko
evanđelje mimo onoga koje primiste, neka je proklet!“ (Gal 1,7).
Na pitanje može li
se tko spasiti izvan katoličke, apostolske i rimske Crkve , sadašnji svetac
papa Pio X , 1908 godine odgovara :“ Ne, izvan katoličke, apostolske i rimske
Crkve nitko se ne može spasiti, isto kao što se nitko nije mogao spasiti od
općeg potopa ako nije bio u Noevoj korablji, koja je bila slika ove Crkve.“ Međutim na pitanje , ako se netko bez vlastite
krivnje našao izvan Crkve, bi li se mogao spasiti, odgovara :
„Ako se tkogod bez svoje krivnje nalazi izvan Crkve, a u dobroj je vjeri, pa je primio krštenje, ili je barem tu želju na neki način u sebi imao, ako je iskreno tražio istinu i vršio Božju volju kako je najbolje znao i umio iako je odvojen od tijela Crkve, bio bi sjedinjen s njezinom dušom i prema tome na putu spasenja.“
„Ako se tkogod bez svoje krivnje nalazi izvan Crkve, a u dobroj je vjeri, pa je primio krštenje, ili je barem tu želju na neki način u sebi imao, ako je iskreno tražio istinu i vršio Božju volju kako je najbolje znao i umio iako je odvojen od tijela Crkve, bio bi sjedinjen s njezinom dušom i prema tome na putu spasenja.“
Drugi Vatikanski sabor zaključuje :„Oni koji bez krivnje ne poznaju Kristovo
Evanđelje i Njegovu Crkvu, a ipak iskreno traže Boga i pod utjecajem milosti
nastoje djelom izvršiti Njegovu volju koju su spoznali po glasu savjesti, mogu
postići vječno spasenje. Božanska Providnost ne uskraćuje pomoć potrebnu za
spasenje onima koji bez svoje krivnje nisu još došli do jasne spoznaje Boga i
nastoje, ne bez božanske milosti, postići pravi život. Sve što se kod njih
nalazi dobro i istinito Crkva smatra pripravom za Evanđelje i kao dano od Onoga
koji rasvjetljuje svakoga čovjeka da napokon ima život. Ali često su ljudi
prevareni od Zloga bili zaluđeni u svojim mislima i zamijenili Božju istinu
lažju, služeći više stvoru nego Stvoritelju (usp. Rim l, 21. 25) ili su živeći
i umirući bez Boga u ovom svijetu, izloženi krajnjem očaju. Zato Crkva, da bi
promicala slavu Božju i spasenje svih ljudi, sjećajući se zapovijedi
Gospodinove: »propovijedajte Evanđelje svakom stvorenju« (Mk 16, 15), marljivo nastoji
oko misija i značaja Crkve.’’ (Lumen gentium, 14; 16)
Prema Katekizmu,koji je danas na snazi , punina spasenja
dolazi od Krista – Glave, po Crkvi koja je njegovo Tijelo. To ne znači da
nekatolici ne mogu postići spasenje. Pojedinci koji nisu svjesni da je Katolička
crkva ona prava, istinita Crkva, mogu i dalje postići spasenje po zaslugama
Crkve, unatoč nedostatku znanja.
No, na kraju je najvažnija , ali i najobećavajuća
rečenica koju je izrekao naš Spasitelj : „Ja sam Put, i Istina, i Život - nitko
ne dolazi k Ocu osim po meni.' (Ivan 14,6)“
Nema komentara:
Objavi komentar