Od II Vatikanskog koncila počelo se doduše
stidljivo spominjati o mogućnosti ređenja žena. Rimska kurija pod vodstvom pape
Pavla VI i Ivana Pavla II nije ozbiljno ni razmatrala ovu mogućnost. Pojavkom
nekih pokreta , poglavito u SAD, o ređenju žena za svećenice , papa Ivan Pavao
II , 1994 godine izdaje apostolsko pismo Ordinatio
Sacerdotalis , u kojemu potvrđuje
da “Crkva nema
nikakve ovlasti podijeliti svećenički red ženama”, pozivajući se na
Isusov odabir samo muških učenika za službu dvanaestorice apostola. Nakon toga
, diskusija o ovom pitanju je javno zamrla, a svaki svećenik ( ! ) koji je
zaredio neku ženu za svećenicu , bio bi automatski ekskomuniciran. I ne samo to
, Greg Reynolds, svećenik iz Melbournea, koji je „samo“ propovjedao , i zalagao
se za ređenje žena , 2013 godine , dobiva direktno iz Vatikana obavijest o
ekskomunikaciji !
Još 2001 godine talijanski teolog Severino Dianich ocjenjuje da
bi žene mogle biti imenovane kardinalima i sudjelovati u izboru pape. Dianich
podsjeća da karadinalski rang u Katoličkoj crkvi nije sakrament reda te nije ni
isključivo povezan s biskupskom ili svećeničkom službom. Za razliku od
svećeništva ili papinstva, ne pripada ni Isusovoj ostavštini, već je uveden
mnogo kasnije. Postoji i mogućnost da se u slučaju ustanovljenja ženskog
đakonata i đakonese imenuju kardinalima. Poznato je da su mnogi laici u prošlosti
bili imenovani kardinalima, ali to je druga tema.
Izborom pape Franje za nadpastira katoličke
crkve, počinje se opet spominjati mogućnost služenja žena za oltarom. Doduše ne
spominju se direktno svećenice , već se počelo raspravljati o „staroj“ službi đakonese . Možda je bolji izraz đakonica
?
Mnogi pobornici uvođenja službe đakonice
citiraju svetog Pavla iz Poslanice Rimljanina : „Preporučujem vam Febu, našu sestru, đakonicu
crkve iz Konhreje. Primite je u Gospodinu kako dolikuje svetima i priskočite
joj u pomoć u svemu što od vas ustreba jer je i ona bila zaštitnicom mnogima i
meni samomu.
Pozdravite Andronika i Juniju, rodbinu moju, i
moje drugove u sužanjstvu koji su znameniti među apostolima, koji i prije mene
vjerovaše u Krista.“ Rim , 16: 1-16 .
Đakonise su kao zasebna služba u Crkvi
proizašle iz nužde, kao i đakoni. Blizak život zajednice rane Crkve zahtijevao
je da određene usluge karitasa i gostoljubivosti budu pružene ženskim članicama
zajednice, usluge za koje je, zbog pristojnosti, bilo prikladnije da ih vrše
druge žene: posjećivanje siromašnih i bolesnih, priprema za krštenje i pripomoć
u samim obredima (koji su uključivali potpuno uranjanje i pomazanje tijela),
čuvanje crkvenih vrata, koja su sa strane bila rezervirana za žene; itd. Nije
baš bilo moralno a ni dolično da svećenik ili biskup sudjeluje u krštenju
odraslih djevojaka i žena , kada se zna, da su se krštenja u mnogim biskupijama
nekada obavljaja uranjanjem cijelog tijela u vodu.
Čini se da su
prvoj Crkvi đakonice imale su sljedeće dužnosti:
1)
pripremale su žene za krštenje, poučavajući ih postupcima i odgovorima za
vrijeme krštenja i ponašanju poslije krštenja;
2) pomagale su svećenstvu pri samom krštenju
žena;
3) izvršavale su naloge biskupa prema ženama,
posjećujući bolesne i siromašne;
4) stojeći kraj vrata crkve razmještale su žene
koje dolaze i pratile njihovo ponašanje za vrijeme bogoslužja.
Prvi Nicejski sabor 325 godine u točki 19 kaže
: „ Žene đakonice ima se smatrati
laicima“ . Na Kalcedonskom saboru 451
godine, đakonice se spominju samo u kontekstu dobi , te je donesena odluka :
„da đakonese moraju imati najmanje 40 godina“. Od 11 . stoljeća u Istočnoj
Crkvi đakonise su ukinute i potisnute
dolaskom monahinja. Na Zapadu
đakonice već prije gube na značaju i nestaju iz crkvenih događanja.
Na susretu sa više od
900 čelnica svjetskih zajednica katoličkih redovnica, koje su ga, između
ostalog upitale zašto Crkva ne dopušta ženama pravo na službu đakonata , u
svibanj 2016.godine papa je ostavio mogućnost osnivanja povjerenstva po pitanju
đakonica.
Već u kolovozu ove godine tiskovni ured
Vatikanu javlja : »Nakon žarke molitve i zreloga promišljanja Njegova Svetost
(papa Franjo) odlučila je osnovati Komisiju za proučavanje đakonata žena«,. Komisija je
sastavljena od šest muških članova i šest žena, plus predsjednik, tajnik
Kongregacije za nauk vjere nadbiskup Luis Francisco Ladaria Ferrer. Dakako, svi
su članovi ugledni profesori i istraživači na području teologije, kršćanske
literature i Svetoga pisma. Jer komisija će se baviti pitanjem đakonata žena, a
»posebno glede prvih razdoblja Crkve«.
Već prije je prema izričitoj želji Svetoga Oca
Franje, Zbor za bogoštovlje i sakramentalnu stegu objavio novi dekret na svetkovinu Srca Isusova, s
kojim se slavlje sv. Marije Magdalene, dosada obvezni spomendan, uzdiglo na
razinu blagdana u Općem rimskom kalendaru. Datum proslave se ne mijenja –
ostaje 22. srpnja . Očito je papa Franjo htio dodatno dati na važnosti žena u
Crkvi.
Naš teolog Anton Šuljić kaže : „Doktriralni razlozi protiv ređenja žena ne
postoje, oni su tradicijski. Dakle, oni se osnivaju na tradiciji da je Isus uza
sebe imao muškarce, apostole, a da nije imao apostole i žene". Međutim , papa
Ivan Pavao II u već narečenom Ordinatio Sacerdotalis u trećem poglavlju piše :“ Nadalje, činjenica da Blažena Djevica Marija,
Majka Božja i Majka Crkve, nije primila niti misiju vlastitu apostolima,
niti ministerijalno svećenstvo jasno pokazuje da ne-pripuštanje žena u
svećenički red ne može značiti da su žene manjeg dostojanstva, niti se može
tumačiti kao njihovo diskriminiranje. Prije bi to trebalo gledati kao vjerno
obdržavanje plana kojega moramo pripisati mudrosti Gospodara svemira.“
U ovu raspravu uključili su se mnogi , a
posebno pseudoljevičari, gender ideolozi , vrli liberali koji nemaju veze sa
vjerom a kamo li sa katoličkom crkvom. Oni se mahnito zalažu da ređenje žena .
Baš se pitam , zašto ?
Nema komentara:
Objavi komentar