Družbu svetog Pia X ( lat.
Fraternitas Saceredotalis Sancti Pii Decimi) osnovao je mons. Marcel-Francois Lefevbre,
bivši nadbiskup Dakara u Senegalu i bivši vrhovni general Kongregacije Duha
Svetoga ( C.S.Sp.).
Družba je osnovana 1.11.1970 godine u biskupiji Lausanne, Genève i Fribourg , kada
im mjesni biskup François Charrière , daje kanonsko odobrenje za rad
, ad experimentum,
na rok od šest godina.Sjemenište je u Econeu.
Nakon , kanonske
vizitacije (11-13. studenog 1974 godine)
dvojice belgijskih svećenika poslanih iz Vatikana , „procurila“ je Izjava, sada
već umirovljenog Lefevbrea, povodom te vizitacije i navodnih ekstra liberalnih
stajališta dvojice vizitatora.Dokumeti su objavljeni u siječnju 1975 godine u
tradicionalističkom listu „Itinéraires“.
Novoimenovani biskup Laussanne , Pierre Mamie
, nakon toga piše u Vatikan , da je spreman povući kanonsko odobrenje za rad
SSPX-u u njegovoj biskupiji. No, stvari su išle vrlo brzo. Nakon Lefevbreovog
posjeta Vatikanu u ožujku 1975 godine , došlo je do teških riječi i 6. svibnja
iste godine biskup Pierre Mamie, povlači odobrenje za djelovanje SSPX. Tog dana
družba je službeno ukinuta.
Već je slijedeće godine
nadbiskup Lefebvre osnovao i sjemenište u švicarskom gradu Ecône s ciljem
odgoja novih svećenika za SSPX. Iako ga je Papa upozorio da ne redi nove svećenike, nadbiskup Lefebvre
zaredio je prvu generaciju iz reda družbe u lipnju 1976. godine. Ova
ređenja su bila valjana, ali nedopuštena. Papa Pavao VI. odmah je suspendirao ( 22. srpnja 1976.godine) nadbiskupa i njegove
novozaređene svećenike. Ta
suspenzija svećeničkih ovlasti slaviti Sv. Misu i podjeljivati sakramente još
uvijek ostaje na snazi i vrijedi za sve nove ređenike SSPX-a dok Sv. Stolica ne
riješi status SSPX-a i njegovih članova.
Kriza je dosegla vrhunac
1988 godine kada papa Ivan Pavao II udara izopćenjem iz Crkve koji su
nekanonski posvećeni i one koji su ih posvetili. U enciklici „Ad apostolorum
principis“ pape Pia XII izdane 29.lipnja 1958 , jasno piše , kako je
nedopušteno i svetogrdno zaređivati bilo kojeg biskupa bez odobrenja pape. Iako
je enciklika u provom redu ciljala na zbivanja u komunističkoj Kini, odnosila
se i na situaciju u SSPX.
Iako je Lefevbre ređenje
četvorice biskupa (30. VI. 1988 ) nazvao „operacija preživljavanje“, već
sutradan Kongregacija za biskupe izdaje dekret po kojemu su svi sudionici
biskupskog ređenja , automatski izopćeni. To je u apostolskom pismu „Ecclesia
Dei“ , od 2.VII.1988 godine , papa Ivan Pavao II i obrazložio.
Dio nezadovoljnih svećenika i
sjemeništaraca iz SSPX , izlazi iz
družbe te osnivaju 18.VI.1988 godine, Svećeničko bratstvo svetog Petra (Fraternitas Sacerdotalis Sancti Petri
–F.S.S.P. ) , koje je u punon zajedništvu sa Svetom stolicom , a liturgiju
služi po Rimskom misalu iz 1962 godine , na latinskom jeziku.
Dana , 25.III.1991 godine umire
Marcel-Francois Lefevbre.
Papa Benedikt XVI ukida
ekskomunikaciju u siječnju 2009 godine želeći vodstvu i članovima SSPX dati
mogućnost povratka u krilo svete majke crkve.
Benedikt XVI piše :“Ne može se učiteljski autoritet Crkve zamrznuti na godini 1962. – to mora
biti jasno Bratstvu. Ali, i one koji se predstavljaju kao veliki branitelji
Koncila treba podsjetiti da Drugi vatikanski koncil nosi u sebi cjelokupnu
učiteljsku povijest Crkve. Tko želi biti poslušan Koncilu, mora prihvatiti i stoljetnu vjeru i ne
smije rezati korijene od kojih živi stablo.“
Sveta Stolica je 21. studenog objavila apostolsko pismo pape Franje
Misericordia et Misera, datirano na 20. studenog. U br. 12 dokumenta Sveti Otac
produžuje ovlast ispovijedanja svećenicima Svećeničkog bratstva sv. Pija X.
podijeljenu 1. rujna 2015., i nakon Godine milosrđa:
,,Za jubilejsku godinu omogućio sam onim vjernicima koji zbog različitih razloga pohađaju crkve u kojima djeluju svećenici Svećeničkog bratstva sv. Pija X., da mogu valjano i dopušteno primiti sakramentalno odrješenje svojih grijeha. (Vidi ,,Pismo prema kojemu se daje oprost vjernicima pogodom izvanredne Godine milosrđa“,1. rujna 2015.) Za pastoralnu dobrobit tih vjernika i imajući povjerenja u dobru volju njihovih svećenika oko nastojanja, s Božjom pomoću, za uspostavom punog zajedništva s Katoličkom crkvom, osobno sam odlučio produžiti te ovlasti i nakon Godine milosrđa, sve dok ne budu donesene nove odredbe, kako nikome ne bi bio uskraćen sakramentalni znak pomirenja po oprostu Crkve“.
Osim ovoga ,trenutačni
stav Rima prema vjernicima koji prisustvuju SSPX misama je da ispunjaju svoju nedjeljnju
dužnost, no ostaje pitanje valjne pričesti. Ako je članovima SSPX , zabranjeno
sve osim ispovijedanja, koji je smisao pohođenja svetih misa ?
Papa Benedikt XVI , 10
ožujka 2009 godine kaže :“ Dok se doktrinarne stvari ne razjasne , družba
(SSPX) nema kanonski status u Crkvi, a njihovi svećenici, iako su trenutno
oslobođeni crkvenih kazni, ne mogu valjano obavljati službu u Crkvi“.
Današnji genaral družbe
švicarac nekanonski zaređeni biskup, Bernard Fellay , nerijetko daje izjave
koje više udaljuju družbu od konačnog dogovora sa Svetom stolicom.
Ne treba se praviti „naivan“. Tradicionalna latinska misa
je samo izgovor. Družba ne želi prihvatiti II Vatikanski koncil. Treba li
organizirati III koncil u kojemu će se sve vratiti na staro , prije 1962 godine
?
Naravno da je to praktički nemoguće. Ali moguće je , da družba
konačno shvati kako je najbolji način djelovanja, reguliranje kanonskog statusa
i jedinstvo sa Crkvom i onda mogu djelovati sklopu nje.
Ako to ne učine postat će samo jedna od otpalih sekti.
Nema komentara:
Objavi komentar